Zielona Góra,

środa, 27 września 2017

Propozycja w Budżecie Obywatelskim: Oderwald jak Szprewald

Oderwald jak Szprewald. Odbudowa głównej atrakcji turystycznej miasta- przewozów łodziami po kanałach i starorzeczach w miejskim lesie odrzańskim (tzw. Oderwald)

Złoono propoycję poniszej treści do Budetu Obywatelskiego. Może ona zostać odrucona na etapie weryfikacji propozycji prez komisję. Niemniej ałącam kopię propozycji. 

Adam Fular, autor propozycji

1.Odtworzenie sieci kanałów wodnych w Lesie Odrzańskim do celów turystyki wodnej

Opis koncepcji:

W ramach projektu udrożnione zostaną kanały w Oderwaldzie. Chcemy by Oderwald miał sieć drożnych kanałów po których turyści byliby przewożeni łódkami, podobnie jak w pobliskim Spreewaldzie po niemieckiej stronie, dużym rezerwacie biosfery który turyści zwiedzają przewożeni łódkami po sieci kanałów. Przejazdy łódkami po Sprewaldzie są jedną z głównych atrakcji turystycznych Brandenburgii i bodaj najbardziej popularną atrakcją turystyki tego całego landu.


Chcemy, by w Zielonej Górze przejazdy łódkami po Oderwaldzie urosły również do rangi atrakcji turystycznej na tą skalę. Wg inicjatorów w tym celu konieczne jest udrożnienie kanałów, wbudowanie kilku niewielkich śluz i przebudowa kilku mostków tak by umożliwiały przepłynięcie łódką. Inicjatorzy przypominają iż przejazdy łódkami po Oderwaldzie były już oferowane ludności przez prywatne podmioty w latach ubiegłych, ale ze względu na zły stan mało drożnych kanałów i trudności związane z brakiem śluz i wywołaną tym faktem koniecznością przenoszeniem łodzi przez spiętrzenia, takie przejazdy nie cieszyły się większą popularnością mimo dużo lepszych walorów przyrodniczych niż w Spreewaldzie. 

Inicjatorzy szacują nakłady na maksimum kilkaset tysięcy złotych dla Oderwaldu, gdzie konieczne jest udrożnienie kanałów tworzących przynajmniej jedną trasę turystyczną oraz pozyskanie podmiotów któryby odpłatnie wykonywały przewozy turystyczne łodziami na tych kanałach. Wszelkie prace w tych obszarach muszą zostać podjęte z maksymalnym poszanowaniem środowiska naturalnego. Koszty szacunkowo: 500 tys. PLN obejmują: udrożnienie kanałów, budowa małych śluz i spiętrzeń, pogłębienie kanałów, zakup łodzi płaskodennych stosowanych np. w Szprewaldzie, przeszkolenie obsługi.


Odtworzenie altany leśnej/ budynku z kory- świątyni leśnej w Lesie Odrzańskim- Oderwald

- wg achowanych opisów, ilustracji i zdjęć., koszt szacunkowy 50 tys. PLN, lokalizacja do ustalenia przez władze miasta, nie musi być lokalizacja pierwotna. Wytyczenie alejek wg przedwojennych zdjęć i map.


Koszty bezpłatnej lub płatnej linii autobusowej do Lasu Odrzańskiego tzw. Oderwald:

Realizacja Pana wniosku (pod warunkiem wcześniejszej budowy niezbędnej infrastruktury drogowej) jest możliwa poprzez uruchomienie dodatkowego pojazdu. Koszt wynajęcia pojazdu na 1 km wynosi 6 zł  netto. Zakładając uruchomienie dodatkowych 6 kursów np. z Dworca PKP do Lasu Odrzańskiego (12 km w jedną stronę) autobus dziennie wykona około 155 km co stanowi równowartość ok. 1000 zł brutto za jeden dzień. Tygodniowo około 2 000 zł. Zakładając, że średnio w lipcu i sierpniu jest 9 / 10 tygodni daje kwotę to około 20 000 zł brutto za sezon. „ (wg informacji MZK). Oszczędność kosztów jaką mona wprowadzić to przedłużenie już istniejącej linii z Krępy o 4 km do Oderwaldu.


Koszty dostosowania drogi na odcinku Krępa- Las Odrzański Oderwald pętla/parking przy starorzeczu

-Koszt wysypania podocza szlaką lub szutrem albo zużytym sfrezowanym asfaltem celem umozliwienia wymijania się autobusu z samochodami osobowymi (obecnie pobocze drogi ma liczne dziury i nierównościm, należy je zasypać)- ok. 20-30 tys. PLN

-Ustawienie znaków informujących o zakazie parkowania na pętli autobusowej i wytyczenie i oznakowanie (znak przystanku) pętli przy starorzeczu tak aby samochody nie parkowały w tym miejscu- ok. 5 tys. PLN. Można zainstalować wiatę przystankową z demobilu/ używaną.


Na dzień dzisiejszy droga od pętli w Krępie do Lasu Odrzańskiego nie jest przystosowana do ruchu autobusów o czym wielokrotnie pisaliśmy w poprzednich wiadomościach. Przebudowa drogi wraz z budową pętli i peronów przystankowych nie leży w gestii MZK, który realizuje przewozy, a nie buduje drogi. Bez tej inwestycji autobusy mogą dojeżdżać tylko do pętli w Krępie. „ (wg informacji MZK)


Opisy koncepcji w innych źródłach:

Opis historii Oderwaldu: http://www.zgora.pl/muzeum/czasowe/oderwald.htm
Artykuł „Na łódki do Oderwaldu".http://miasta.gazeta.pl/zielonagora/1,35171,1571373.html
Fot. Na kanale w Spreewaldzie. Czy tak samo może być pod Zielona Górą?


Fot. Łódź na kanale w Szpreewaldzie, wg wikimedia




--

__________________________________________________________________________

 

Merkuriusz  Polski

 

Agencja Prasowa. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.






Adam Fularz, manager Radiotelewizji

Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A,   65-154 Zielona Góra

Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
F +442035142037
E adam.fularz@wieczorna.pl
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764

AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661

TEKSTY

Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.

ZDJĘCIA

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.

WIDEO

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Lubuskie Wiadomości

Radio Zachód