Zielona Góra,

czwartek, 4 maja 2017

Wizja lokalna stacji kolejowej koło portu lotniczego Babimost

Jak sądzę, tanim kosztem możnaby zrobić połączenie kolejowe Gorzów- Port lotniczy Zielona Góra, z wykorzystaniem istniejącego, krótkiego peronu. Nawierzchnia peronu jest asfaltowa. Ma on 12- 15 metrów długości. Dalsza część wznosi się i przechodzi w rampę która jest dość wysoka- ok. 80 - 90 cm. 

Połączenie zafunkcjonowałoby jeśliby zrobiono furtkę w płocie otaczającym port lotniczy i końcowe 2 km przewożono pasażerów busikiem pod terminal portu. 

Odnośnie zdjęć stacji:

potwierdzam, pofatygowałem sie i sprawdziłem, są to zdjęcia stacji przy porcie lotniczym Zielona Góra- Babimost. Szyny na odcinku Babimost- stacja przy porcie lotniczym Babimost sa całe, pokradziono wajchy do przerzucania rozjazdów, widziałem też ukradzione śruby łączące szyny w jednym miejscu. Na moje oko linia nadaje się na prędkość 30- 40 km/h bez remontu. Konieczne prace to wycinka drzewek które porastają tory i uzupełnienie ubytków w połączeniach szyn, które ukradziono, oraz wajch do rozjazdów, których także brak.

Jak tam dotrzeć
Należy iść wzdłuż torów bocznicy kolejowej od przejazdu przez drogę Zielona Góra- Babimost a następnie przejść pod płotem- jest tam dziura w ogrodzeniu, wystarczająca by przejść jeśli ktoś się mocno schyli. Zaczyna się teren z 2-3 opuszczonymi halami i magazynami. Miejsce jest opuszczone. Całe tory zarosły małymi sosenkami. Jakimś cudem nikt ich jeszcze nie rozkradł. Podkłady są betonowe, więc nie przegniły. 

Stan peronu

Istnieje krótka krawędź peronowa o długości ok. 12- 15 metrów i wysokości ok. 30-40 cm ponad główkę szyny która następnie przechodzi w rampę kolejową na dalszej jej części. Bez żadnych inwestycji poza naprawą bocznicy (wycięcie zarastających ją drzewek, uzupełnienie śrub) można uruchomić połączenie tzw. airport link z Gorzowa. Istnieje możliwość wykorzystania krótkiego autobusu szynowego do realizacji połączenia do portu lotniczego- np. z Gorzowa.

Musiałby być to krótki autobus szynowy, ponieważ sam peron jest dość krótki. Peron znajduje się tuż przy płocie portu lotniczego. Gdyby zrobić w tym miejscu furtkę w ogrodzeniu portu lotniczego, możnaby może podwozić pasażerów busikiem pod sam terminal pasażerski- z wykorzystaniem dróg wewnątrz ogrodzonego terenu portu. 

Koszt całej inwestycji- gdyby takie rozwiązanie było możliwe, to kilkadziesiąt tys. PLN wg moich szacunków. Peron ma kilka lamp, ale zapewne nie działają.

Zdjęcia poniżej są stare, obecnie cała bocznica znacznie bardziej zarosła roślinnością. 

Poniżej rampa na końcu której znajduje się niższa część rampy, ów proponowany peron pasażerski mający 12- 15 metrów długości, wystarczający by zatrzymał się przy nim mały, krótki autobus szynowy.



Odpowiedź UMWL:
proszę zrozumieć, że na chwilę obecną nie będziemy inwestowali w budowę połączenia kolejowego wraz z przystankiem do Portu Lotniczego Zielona Góra/Babimost. Proszę sprawdzić stan całego odcinka bocznicy od torowiska głównego Babimost – Zielona Góra, Babimost – Sulechów. Oszacować koszt doprowadzenia bocznicy na całym odcinku do stanu użyteczności publicznej i wyceny na podstawie cen rynkowych dobudowanie łącznika wraz z przystankiem. Przypomnę tylko, że cała bocznica kolejowa była wykorzystywana do przetaczania wagonów towarowych i cystern na potrzeby wojska. Proszę o informację, czy orientował się Pan w sprawach związanych z normami jakie powinny spełniać torowiska dla ruchu pasażerskiego?
Proszę nie odsyłać mnie do kolejnych inwestycji, związanych z budowaniem niewykorzystanych kolejek, tylko konkretnie na temat. Parametry, koszty przebudowy całego odcinka lub budowy nowego. Poznamy maksymalne koszty, to będziemy wiedzieli czy jest możliwość w przyszłości zajęciem się tym tematem.
Raz jeszcze napiszę, że w chwili obecnej nie ma możliwości budowy lub remontu i b udowy odcinka kolejowego do Portu Lotniczego Zielona Góra/Babimost.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Lubuskie Wiadomości

Radio Zachód