Zielona Góra,

piątek, 20 stycznia 2017

Linie lotnicze LOT będą obsługiwać loty Zielona Góra- Warszawa- Zielona Góra

Zielona Góra 20 stycznia 2017 roku

W przetargu zorganizowanym przez władze woj. lubuskiego na obsługę połączeń lotniczych do portu lotniczego Zielona Góra- Babimost najkorzystniejszą ofertę wg komisji przetargowej złożyły linie lotnicze LOT z Warszawy. 

Połączenie lotnicze Zielona Góra- Warszawa jest obsługiwane od 40 lat. 23 czerwca 1977 roku pierwszy samolot LOT przywiózł gości na uroczystości otwarcia portu Zielona Góra-Babimost. Następnego dnia otworzono stałe połączenie ze stolicą, z międzylądowaniem w Poznaniu.

W szczytowym okresie przewozów LOT, pod koniec lat siedemdziesiątych, rejsy odbywały się dwa razy dziennie, z wyjątkiem niedziel.

Port lotniczy w Radomiu już nie jest najgorszym pod względem statystyk portem lotniczym w Polsce. Udało mu się prześcignąć w statystykach ruchu port lotniczy Zielona Góra kitóry w 2016 roku zanotował najmniejsze przewozy pasażerskie w Polsce

Czy Polskę stać na utrzymywanie portów lotniczych- widm?

Port lotniczy od około 30-40 tys. pasażerów rocznie przestaje być balastem dla lokalnej gospodarki. Są jednak dwa porty lotnicze które mają absolutnie najmniejsze przewozy pasażerskie; są to: Radom i Zielona Góra

Dlaczego port lotniczy w Radomiu nie działa? Zbyt krótki pas startowy powoduje że mogą z niego startować bezpiecznie tylko mniejsze maszyny. Jest to jedyne lotnisko w kraju w którym brak ILS-u, czyli systemu naprowadzania wymaganego przez większośc przewoźników. 

Aby pojawił się system ILS, pas startowy należy przedłużyć. Konieczne jest zainwestowanie dośc sporej kwoty, by ten port lotniczy wreszcie odbił się od dna. 

W Zielonej Górze jest zbyt mała poczekalnia pasażerska. Obecna mieści tylko 60 pasażerów. Co prawda odprawiano stąd boeingi i duże airbusy, ale pasażerowie ledwo się mieścili i czekali na stojąco. W lecie dodawano specjalny namiot który mieścił dodatkowe miejsca siedzące. Ale linie lotnicze nie chcą portów lotniczych namiotowych. To już nie są czasy zupełnie tanich linii lotniczych, rynek dojrzał i oczekuje że port lotniczy nie będzie odprawiał pasażerów z namiotu.

W obu portach lotniczych- i w Zielonej Górze, i w Radomiu, istnieją specjalne bocznice kolejowe na lotniska, ale w obu przypadkach brak jest woli politycznej by dobudować tysiąc czy tysiąc pięcet metrów torowiska, tak by dowozić pasażerów na lotnisko autobusami szynowymi. 

Port lotniczy w Zielonej Górze to w dodatku ostatni w pełni państwowy port regionalny w Polsce. Były plany powołania spółki nim zarządzającej, ale i one utknęły. 

opr. af
--
--

Adam Fularz, manager Radiotelewizji

Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A,   65-154 Zielona Góra

Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
F +442035142037
E adam.fularz@wieczorna.pl
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra

AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661

TEKSTY

Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.

ZDJĘCIA

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.

WIDEO

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza

Aktualności z Urzędu Miasta